“Jealousy is all the fun you think they had”

Erica Jong

FOMO, Fear of Missing Out, kan beskrivas som en rädsla att gå miste om något du tror att andra upplever, men inte du. En känsla av att ha förlorat något du egentligen aldrig har haft.

Känslan är oroande och stressande för många. Och det känns inte alls bra.

FOMO gör att vi lätt känner oss utanför och misslyckade. Särskilt när vi jämför oss med andra. Vi känner oss därför pressade att göra något åt situationen. Ibland känns den bara som en rastlöshet. En subtil känsla av tvång att kolla våra mobiler. Precis hela tiden.

FOMO och sociala medier – ett beroende

Har du FOMO vill du ha konstant koll. Just för att du är van vid det.

Den kontrollen kan handla om vad andra gör. Och vad du missar. Men den kan också handla om vad andra tycker om dig. T.ex. kanske du känner ett behov att hela tiden kolla hur många eller vilka som gillat dina bilder eller som har sett dina stories. Eller så vill du hela tiden kolla vad dina vänner har lagt upp

Problemet med sociala medier är att det alltid finns där. Oavsett om du är ”inloggad” eller inte. Oavsett om du är vaken eller sover.

Det är också den naturliga förklaringen för att så många sover med sin mobiltelefon under kudden eller har den så nära att de kan sträcka sig efter den direkt på morgonen.

Att ha ett begär att hela tiden hålla oss uppdaterade med vad våra vänner gör i sociala medier kan vara stressande. Särskilt eftersom sociala medier är till för att publicera innehåll. Det blir en ond cirkel som skapar och utvecklar ett beroende. Och beroende har vi ofta för att vi är rädda för något. I det här fallet rädd att missa något. Fear of Missing Out.

fomo - i vibe with a much younger crowd

Den medicinska aspekten av FOMO

I människans hjärna finns det en liten del som kallas för Amygdala. Denna mandelstora del har en viktig funktion för våra känslor och ger signaler bl.a. när vi känner av ett hot eller en fara. Att känna sig utlämnad eller utanför räcker ibland för att Amygdalan ska få oss att känna stress. Och vi får en känsla av att antingen fly eller att kämpa emot.

En del säger att denna känslan, rädslan att hamna utanför, är genetisk och kommer från hur vi människor fungerade förr när vi levde som grottmänniskor och jagade. Blev du utlämnad då så var det kört. Du skulle förmodligen inte klara dig då.

Så när vi känner denna stress så försöker vi motverka den. Och de enklaste sättet att motverka den är att ta fram mobilen och i ett upprepat beteende kontrollera våra sociala medier för att se vad som pågår och vad vi missar.

Såklart sänker inte detta stressen utan pressar oss till ett tillstånd som är ännu mer spänt. Ett beroende.

Det vi som är lite äldre har svårt att förstå är att den yngre generationen aldrig upplevt ett liv utan smartphones och sociala medier. De kan omöjligt kunnat skapa en distans till smartphones, internet och sociala medier eftersom de inte vet något annat.

När jag var yngre fanns inte sociala medier. Den enda chansen att få veta något om vad andra gjorde var om någon berättade det. Nu räcker det man går på toaletten så vet man allt om alla.

Med dagens tillgång på information finns ibland inte ens behovet av att fråga vad någon gör. Vi ser det i våra mobiler. Eller vi tror vi ser det. Och finns det inga bilder på vad personen gör så antar vi att personen är upptagen. Informationen är så lättillgänglig. På bara sekunder har vi fått en ”bild av vad som händer”.

Det tragiska är att människor med FOMO tenderar att sluta bry sig om sina egna liv. Något som leder till isolering och färre verkliga möten med andra människor.

Dessutom är det lätt att känna sig ännu mer utanför när man ser vad andra gör. Det väcker många frågor som kan låta ofarliga till en början. Men om situationen upprepar sig varje dag, i flera månader och år så är det klart det får en negativ påverkan på oss.

  • Varför frågar de inte mig om jag vill vara med?
  • Varför ser inte mitt liv lika glamoröst ut?
  • Vad är det för fel på mig?

Är FOMO verkligen sociala mediers fel?

Det är många som ifrågasätter om sociala medier verkligen har en negativ påverkan på unga (eller oss människor i allmänhet). De menar att det kanske är så att unga som redan mår dåligt har större behov av att använda sociala medier. De använder sociala medier som en slags ”kick” för att må bättre – kortsiktigt. Men att detta blir som ett beroende som i sin tur leder till värre oro, ångest och depression.

För FOMO handlar inte om något som händer i sociala medier. Det handlar om att man själv inte mår så bra eller inte är nöjd med sin egen tillvaro. Man bär omkring på en känsla att uppleva mindre glädje än andra. Och det triggar igång negativa känslor som ensamhet och att vara uttråkad.

Att använda sociala medier för att stilla din oro ger  motsatt effekt eftersom du påminns om allt du går miste om. Saker du inte visste om. Din oro skapades alltså i ditt huvud men förstärktes av vad du såg i sociala medier.

Ofta mår personer som lider av svår FOMO ännu sämre efter att de använt t.ex. Instagram.

Känns detta bekant?

Yes. Det är som vilket beroende som helst. Toppar och dalar. Kickar och downs.

Den fejkade verkligheten – Highlight Reel

FOMO kan vara stressande och gnager i en som ett litet men hanterbart besvär. Jag tror dock inte att FOMO är den stora boven. Det farliga är begäret av att söka upp information – när informationen är missvisande.

Sociala Medier bygger på popularitet. På Instagram och Snapchat ser vi kändisar som har råd att leva lyxliv. Modeller som reser jorden runt och visar upp sina perfekta kroppar. App-retuscherade selfies med utsuddade ansikten som inte avslöjar en enda por eller cellulit.

Detta kallas för Highlight Reel och visar bara höjdpunkterna av våra  liv – om ens det.

Det vi ser på Instagram fejk. I vissa fall står t.om ett helt kamerateam bakom kulisserna och i andra fall har någon lånat ett champagneglas bara för att ”förgylla” fotot i syfte att få mer uppmärksamhet och likes.

Och vad blir då vår reaktion? Jo, såklart försöker vi också smälta in och säga:

Hallå! Jag är också snygg, cool och framgångsrik!

Att försöka smälta in i ett ideal vi inte kan identifiera oss med gör att vi mår ännu sämre. Det händer för att vi ljuger för oss själva och för andra. Och när verkligheten kommer ikapp oss står vi där tomma, nedstämda och tyngda och blir än mer rädda för att andra har ett bättre liv än vi. Att synas och höras blir en prestation som inte har att göra med vem vi är. Utan vad vi tror att andra vill se.

Hur kommer man över FOMO?

Det finns flera metoder för hur du kan bli av med eller sänka din FOMO. Det första är att bli medveten.

Bara att känna till begreppet FOMO och det som står i den här artikeln borde få dig att tänka till.

Här är några metoder för att minska din FOMO:

  • Ta en paus eller dra ner på sociala medier
  • Acceptera att du alltid går miste om något

Dra ner ditt användade från sociala medier

Att pausa från sociala medier är inte så dumt som det låter. Även om du kanske inte alls behöver det. Sociala medier är något som finns och kommer finnas. Därför är inte lösningen att helt enkelt undvika det. Det kan få andra konsvekvenser.

Däremot är det inget som säger att du måste använda det lika mycket som du gör nu. Genom att dra ner på ditt användande av sociala medier får du mer tid till annat och kan fokusera på det verkliga livet.Det kommer också göra att din hjärna får vila lite från den ofta obefogade känslan av stress och oro.

Försök umgås med verkliga vänner och skapa verkliga relationer som ger dig verklig glädje och nytta.

Ett tips för att kontrollera ditt användande av din smartphone och sociala medier är att använda en app som heter Moment.

Acceptera att du alltid går miste om något

Du kan inte vara på flera platser samtidigt. Det går inte.

Och är du på ett ställe så missar du allt som händer på alla andra platser. Det är alltså en känsla hos dig själv du har som inte har att göra med vad som sker runtomkring dig.

Och när du fokuserar på vad andra gör så ger du upp dina möjligheter att fokusera på vad som gör dig verkligt lycklig. Det som ger dig verklig glädje.

MB

MB

Leave a Reply